Ska man annonsera digitalt?

Många företagare kämpar med att både få in kunder och att upprätthålla en god lönsamhet på samma gång. Det kan vara svårt att gasa för att marknadsföra och samtidigt leverera snabbt, effektivt och med goda marginaler. Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att annonsera i digitala kanaler.

Fördelar

Oavsett om man säljer till företag eller privatpersoner finns det många fördelar med digital annonsering. Några av de mest uppenbara är:

  • Anlitar du en webbyrå för jobbet tar det knappt någon tid
  • Skalbarhet
  • Mätbarhet
  • Lätt att reglera utifrån budget

Webbyrå

Om du tar hjälp av en webbyrå som arbetar med en webbyrå som gör annonsköp och digital marknadsföring kan du både slippa lägga tiden själv och få en bra effekt av investeringen. Byrån sköter allt åt dig och rapporterar till dig. De kan också komma med förslag på åtgärder om hur du ska förbättra och utveckla dina annonskampanjer.

Skalbarheten

En styrka med digitala annonser är att när du ser att du får effekt på en kampanj är det ofta ganska lätt att skala upp det hela. Har ni en viss målgrupp i fokus kan den målgruppen antingen utökas eller bearbetas i andra länder eller städer.

Skala ned annonseringen

Kan man skala upp kan man också skala ned snabbt. Behöver du spara pengar på kort varsel kan du avsluta kampanjer och skala ned med några få knapptryck. Skalbarheten ger dig möjlighet att variera marknadsföringen utifrån exempelvis daglig försäljning i den vanliga butiken.

Mätbarhet

En stor anledning till att konceptet webbyrå vuxit enormt senaste åren och att allt fler använder digital annonsering är just mätbarheten. En annons i en tryckt tidning har inte spårbarhet vilket gör att man sällan kan räkna på avkastningen på en klassisk annonskampanj.

Avkastning på annonskostnad

Som företagare kan det vara skönt att veta att dina kampanjer kan mätas och utvärderas varje dag. Anlitar du en webbyrå som får annonsera för exempelvis 2.000 kr per dag kan de varje dag redovisa avkastningen på den investeringen.

Budget

Istället för att sätta en fast budget per månad för annonseringen kan du göra en mer dynamisk lösning. Eftersom du kan mäta effekterna med stor exakthet och spåra vilken annons som ger försäljning på vilken produkt öppnas möjligheter. En produkt som exempelvis har 50 kr i vinstmarginal kan få annonsbudget baserad på det.

Skalbar budget

Ett exempel är att din webbyrå får använda 30 kr per såld produkt som ger 50 kr i vinst. Så länge som de håller den kvoten kan de få mandat att skala upp annonseringen obegränsat. De ska alltså skära ned på annonsinvesteringen när lönsamheten blir för låg. På det här sättet kan du investera lite där annonserna går dåligt och mycket där annonserna går bra.

Nackdelar

Typiska nackdelar med digital annonsering är förstås att det kostar en hel del pengar. Om du inte har ett kapital att riskera kommer du troligen aldrig nå en vettig lönsamhet på kampanjerna. Utöver det är det inte alltid man säljer en tjänst som är skalbar. Därmed kan du ibland inte nyttja de största fördelarna med digitala annonskampanjer.

About Author


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *